Tommy Salo åter i målet i femte länsderbyt
Tommy Salo gör comeback i MODO Hockeys mål i säsongens femte länsderby. Salo har vilat fem omgångar, sedan han ådrog sig en fotskada.
- Salo såg mycket spelsugen ut på träningen i går måndag, säger coachen Kent Forsberg.
Mikael Zajkowski har vikarierat fint. På de här fem matcherna har MODO vunnit tre, tagit poäng i de två andra.
För första gången får också hemmapubliken se MODO:s nya succétrio, den med Mattias Weinhandl, Per Svartvadet och Markus Näslund, som gjorde fyra av fem mål i HV senast.
Tommy Salo back in the net for the fifth county derby.
Tommy Salo makes comeback in MODO Hockey's net for this season's fifth county derby. Salo has been resting for five games, since he suffered a foot injury.
- Salo looked very eager to play on the monday practice, says coach Kent Forsberg. Mikael Zajkowski has been a nice replacer. In those five games MODO has three wins, and also gotten points in the other two.
For the first time the home crowd gets to see MODO's new supertrio, Weinhandl, Svartvadet and Näslund, which scored four of five goal against HV in the latest game.
I don't know if anyone will translate this interview for me but it doesn't hurt to ask right? Thanks. There is not much written about Almtorp so I was pumped to find this.
Landskamper: 47 J-landskamper
Moderklubb: Knivsta IK
År i Almtunas A-lag: Debutant
Tidigare klubbar: Knivsta IK, Modo Hockey, ÖSK, IF Sundsvall Hockey.
Draftad av: Edmonton Oilers (4:e rundan, 111 totalt, 2002)
Sambo/Förlovad/Gift: Flickvän
Civilt yrke: -
Favoritmat: Kött
Musiksmak: Heavy metal
Drömbilen: Ferrari 360 GTC – röd.
Favoritfilm: TopGun
Favoritartist: Metallica
Mina styrkor som hockeyspelare:
Passningsspelet
Kan jag bli bättre på:
Skjuta
Bästa hockeyrelaterade minne från förra säsongen:
-
Bästa medspelare jag spelat med:
Andreas Salomonsson i Modo. Han är ganska komplett. Väldigt snabb, målfarlig och spelar med en bra inställning.
Värsta motståndarspelare jag mött:
Ilja Kovalchuk, han var för bra.
Just detta lag/denna spelaren ser jag fram emot extra att få möta denna säsong:
Johan Thelin i Sundsvall. En grinig spelare som jag känner väl och som jag kommer hinna reta upp innan första nedsläpp.
Vad tror du om Almtunas chanser i serien denna säsong:
Bra chanser, vi kommer att placera oss bättre än förra året. Vad det innebär får vi se.
Vilka går till/gör upp om platserna i Superallsvenskan från NHA:
Almtuna, Sundvall, SkAIK, Björklöven, Leksand och Bofors.
Vem/vilka spelare i Almtuna kan du tipsa publiken att hålla ett extra öga på denna säsong och varför:
Jag tror och hoppas mycket på våra målvakter. De är båda väldigt bra och målvakten är oerhört viktig för att ett lag ska bli bra.
Vad tycker du om ändringen till en allsvenska inför nästa säsong?
Det är bra att alla bra lag samlas i en serie. Man behöver tuffa matcher för att utvecklas och det blir roligare för publiken om alla lagen håller en jämn nivå.
Samarbetet mellan Djurgården/Brynäs och Almtuna, är det en extra sporre för dig som spelare? I så fall vad/hur?
Ja. För man hoppas på att få en chans i något av lagen.
Tror du att det blir någon konflikt i NHL och OM det nu blir så, hur tror du det påverkar Svensk hockey/Almtuna?
Nivån på serierna höjs, men på lång sikt tror jag inte det blir bra. För många bra spelare kan hamna utanför elitserien/allsvenskan.
Vid sidan av hockeyn gör jag helst:
Umgås med min flickvän och kompisar, seglar, spelar golf och ser på Vänner.
"Jag har hört att":
Johan Agu en gång på McDonalds uppe i Örnsköldsvik hävdade att han var ”bottenlös”, alltså att han kan äta hur mycket som helst!
What is Allsvenskan Norra Vår? Is it the playoffs already?
What is the SuperAllsvenskan?
Allsvenskan Norra is like the Western Conference but its North instead of West. And SuperAllsvenskan is the playoffs(tire2 leauge), but its not best of seven against one team. Its still like the regular season and the 2 winners goes up to SEL(tire 1 leauge)
Years in Almtunas A-team: Debutant
First club: Knivsta IK
Previous clubs: Knivsta IK, Modo Hockey, ÖSK, IF Sundsvall Hockey.
Drafted by: Edmonton Oilers (4th round, 111th pick, 2002)
Co-Habitee/engaged/married: Girlfriend
Occupation: -
Favourite food: Meat
Favourite music: Heavy Metal
Best player I've played with:
Andreas Salomonsson, Modo. He's a complete player. Very fast, can score and plays with a good attitude.
Worst player I've played against:
Ilya Kovalchuk, he was too good.
A team/player I look forward to meet this season:
Johan Thelin in Sundsvall. E gritty player that I know well and I'll piss him off before first faceoff.
What do you think of Almtunas chances in the series this season:
Good chances, we'll place better than last season. What it means, we'll see.
Which teams will battle for the places in SuperAllsvenskan from NHA:
Almtuna, Sundvall, Skellefteå AIK, Björklöven, Leksand and Bofors.
Which player(s) in Almtuna can you hint the crowd to keep an extra eye on this season, and why:
I think and hope it's our keepers. They're both very good and the keeper is very important to make a team good.
What do you think of the changes to one allsvenska to the next season?
It's good that all teams are in one series. You need tough games to develop and it's more entertaining for the crowd if the teams are on an equal level.
The cooperation between Djurgården/Brynäs and Almtuna, is that an extra challenge for you as a player? If so what/how?
Yes. Because I hope to get a chance to play for any of the SEL teams.
Do you think it will be a conflict in the NHL and IF it'll be, how do you think it'll affect Swedish hockey/Almtuna?
The level will rise, but on a long term I don't think it's good. Too many good players will end up outside of SEL/Allsvenskan.
Except for hockey I prefer doing:
Spend time with my girlfriend and friends, sail, play golf and watch Friends.
"I've heard that":
Johan Agu once on McDonalds in Örnsköldsvik claimed that he was bottomless, which means he could eat how much he wanted.
Allsvenskan Norra is like the Western Conference but its North instead of West. And SuperAllsvenskan is the playoffs(tire2 leauge), but its not best of seven against one team. Its still like the regular season and the 2 winners goes up to SEL(tire 1 leauge)
I guess I was wondering what Var was because on the stats page there is a Allsvenskan Norra and Allsvenskan Norra Var where they have only played 6 games. I was wondering if it meant playoffs.
I guess I was wondering what Var was because on the stats page there is a Allsvenskan Norra and Allsvenskan Norra Var where they have only played 6 games. I was wondering if it meant playoffs.
Okay, I don't know what the hell it is. I just know that Vår means Spring.
Can i have (at least) a short translation of this:
"Kulon" tar över efter "Benga"
KARLSTAD
Bo "Kulon" Lennartsson tar över som coach efter Bengt-Åke Gustafsson i Färjestad BK.
Tillsammans med Leif Strömberg blir det, precis som tidigare, ett delat ledarskap.
"Kulon" tillträder direkt och kommer att coacha laget tillsammans med Strömberg i Kempehallen redan på torsdag.
Nyheten presenterades vid en presskonferens i Löfbergs Lila Arena vid lunchtid på tisdagen.
Samtidigt höll Svenska Ishockeyförbundet presskonferens i Globen där Bengt-Åke Gustafsson presenterades som ny förbundskapten de närmaste två åren.
Klockan tolv på tisdagen presenterade Färjestad BK sitt nya upplägg när nu Bengt-Åke Gustafsson samtidigt i Stockholm presenterades som Tre Kronors nya förbundskapten.
- Detta har varit en jättefråga för förbundet att hitta en person efter den profil man har utarbetat och just nu presenteras Bengt-Åke som förbundskapten för landslaget, förklarade Färjestads sportchef Håkan Loob på tisdagen.
Och FBK valde att inte sätta några käppar i hjulet för förbundets önskemål.
- Det är med Färjestads goda minne som vi gör det här bytet. Och det är inte, som det stått i några tidningar, så att ”Benga” får kicken utan jag vill verkligen poängtera att det är i största samförstånd som vi kommit överens om den här lösningen, sa Loob fortsättningsvis.
I jobbet mellan coacherna Strömberg och Lennartsson kommer vi inte att se några revolutionerande förändringar.
- Vi kommer att prata ihop oss men det blir två tränare precis som förut. Det hade varit svårt att ta in någon utifrån, både ”Kulon” och ”Leffe” kan språket och jargongen och känner varandra sedan långt tillbaka så den här övergången blir smidig, sa sportchefen Håkan Loob.
Segermatchen mot Malmö blev alltså Bengt-Åke Gustafssons sista som tränare i Färjestad BK.
- Det var vemodigt igår. När vi tog varandra i hand efter matchen kom det nästan en tår men jag måste säga att samarbetet mellan mig och Benga har varit väldigt prestigelöst, kommenterade Leif Strömberg tiden med nya förbundskaptenen Gustafsson.
Nu blir det alltså ”Kulon” och ”Leffe” i båset. Och det redan på torsdag mot Modo.
- Det kommer inte att bli några dramatiska förändringar utan jag ska fortsätta det jobb som är påbörjat och förhoppningsvis ta oss till vår femte raka final, kommenterade Bo Lennartsson den nya arbetsuppgiften.
Spelarna i laget informerades en timme före presskonferensen men det blev en mjukstart på det nygamla jobbet för Lennartsson.
- Det är ingen isträning idag utan killarna har fått ledigt men imorgon är jag med på isen, sa ”Kulon” som nu alltså tar en kort promenad från kanslibyggnaden i Färjestad Herrgård till Löfbergs Lila Arena.
- Det ska bli väldigt skoj att stå i båset igen, även om det nu blev snabbare än jag räknat med. Men det finns ett ständigt sug hos mig att coacha och jag gillar att jobba med människor och att få en grupp att fungera, avslutade Lennartsson.
Allsvenskan is the 3rd division right now! In the spring the best team goes to SuperAllsvenskan.. And the first 4(?) teams in Superallsvenskan goes to Kvalserien.. a playoff to get to SEL! Sorry about my bad english
Can i have (at least) a short translation of this:
"Kulon" tar över efter "Benga"
KARLSTAD
Bo "Kulon" Lennartsson tar över som coach efter Bengt-Åke Gustafsson i Färjestad BK.
Tillsammans med Leif Strömberg blir det, precis som tidigare, ett delat ledarskap.
"Kulon" tillträder direkt och kommer att coacha laget tillsammans med Strömberg i Kempehallen redan på torsdag.
Nyheten presenterades vid en presskonferens i Löfbergs Lila Arena vid lunchtid på tisdagen.
Samtidigt höll Svenska Ishockeyförbundet presskonferens i Globen där Bengt-Åke Gustafsson presenterades som ny förbundskapten de närmaste två åren.
Klockan tolv på tisdagen presenterade Färjestad BK sitt nya upplägg när nu Bengt-Åke Gustafsson samtidigt i Stockholm presenterades som Tre Kronors nya förbundskapten.
- Detta har varit en jättefråga för förbundet att hitta en person efter den profil man har utarbetat och just nu presenteras Bengt-Åke som förbundskapten för landslaget, förklarade Färjestads sportchef Håkan Loob på tisdagen.
Och FBK valde att inte sätta några käppar i hjulet för förbundets önskemål.
- Det är med Färjestads goda minne som vi gör det här bytet. Och det är inte, som det stått i några tidningar, så att ”Benga” får kicken utan jag vill verkligen poängtera att det är i största samförstånd som vi kommit överens om den här lösningen, sa Loob fortsättningsvis.
I jobbet mellan coacherna Strömberg och Lennartsson kommer vi inte att se några revolutionerande förändringar.
- Vi kommer att prata ihop oss men det blir två tränare precis som förut. Det hade varit svårt att ta in någon utifrån, både ”Kulon” och ”Leffe” kan språket och jargongen och känner varandra sedan långt tillbaka så den här övergången blir smidig, sa sportchefen Håkan Loob.
Segermatchen mot Malmö blev alltså Bengt-Åke Gustafssons sista som tränare i Färjestad BK.
- Det var vemodigt igår. När vi tog varandra i hand efter matchen kom det nästan en tår men jag måste säga att samarbetet mellan mig och Benga har varit väldigt prestigelöst, kommenterade Leif Strömberg tiden med nya förbundskaptenen Gustafsson.
Nu blir det alltså ”Kulon” och ”Leffe” i båset. Och det redan på torsdag mot Modo.
- Det kommer inte att bli några dramatiska förändringar utan jag ska fortsätta det jobb som är påbörjat och förhoppningsvis ta oss till vår femte raka final, kommenterade Bo Lennartsson den nya arbetsuppgiften.
Spelarna i laget informerades en timme före presskonferensen men det blev en mjukstart på det nygamla jobbet för Lennartsson.
- Det är ingen isträning idag utan killarna har fått ledigt men imorgon är jag med på isen, sa ”Kulon” som nu alltså tar en kort promenad från kanslibyggnaden i Färjestad Herrgård till Löfbergs Lila Arena.
- Det ska bli väldigt skoj att stå i båset igen, även om det nu blev snabbare än jag räknat med. Men det finns ett ständigt sug hos mig att coacha och jag gillar att jobba med människor och att få en grupp att fungera, avslutade Lennartsson.
thanks in advance!!
Ok, a short one...
Bengt-Åke Gustafsson was released from his job as coach for Färjestad when he announced that he would take over Team Sweden. The former coach Bo "Kulon" Lennartsson has taken over together with Leif Strömberg. Kulon worked as an assistant GM before ("Assisterande sportchef").
En enig styrelse beslutade på måndagen att avsluta Henrik Tallinders och Kristian Huselius kontrakt från och med dagens datum.
-Styrelsen är enig om att spelarna har uppträtt omdömeslöst och LHC accepterar inte på något sätt deras handling och markerar på detta sätt kraftfullt vårt avståndstagande till händelsen, säger Mike Helber.
-Beslutet har fattats i samförstånd med spelarna, som har accepterat att kontraktet med dem upphör. De har inga krav på föreningen vare sig ekonomiskt eller på annat sätt, säger Helber.
-Med hänsyn till det som har hänt tycker vi inte att vi kan prestera och därmed väljer vi att acceptera beslutet och fokusera på våra familjer, kommenterar Henrik Tallinder och Kristian Huselius.
Båda spelarna väljer dessutom att skänka hela sin innestående månadslön till LHC:s ungdomsverksamhet.
Ordförande Christer Mård:
-Det är en omöjlighet att låta spelarna bära vårt varumärke vidare och representera LHC. Vi är också en förening som värnar om våra anställda och vi kommer att erbjuda all den hjälp som står till buds för att hjälpa spelarna och deras familjer för att de skall kunna gå vidare i sina liv.
Could anyone do me a huge favour and translate this?
Tommy Salo i målet igen - Jocke L får ny chans
Kent Forsberg gör ett par ändringar inför säsongens sista hemmamatch i grundserien.
Tommy Salo återtar sin plats i målet, sedan han vilat in Linköping.
- Ingen skugga över Zajkowski, men Salo är vår förste målvakt, säger Kent.
Joakim Lindström som hoppade in i Cloetta Center får en ny chans i spel med tvillingarna Daniel och Henrik Sedin.
- Jocke rörde om bra när han var i spel och var en av få ljusglimtar senast, säger coach Forsberg.
Tidigare i vinter har MODO besegrat HV 71 tre gånger, 3-1 hemma, 5-4 och 5-3 borta.
- Vi siktar förstås på en fjärde raka eftersom vi gärna vill behålla vår fina hemmasvit, säger Kent Forsberg.
Could anyone do me a huge favour and translate this?
Tommy Salo i målet igen - Jocke L får ny chans
Kent Forsberg gör ett par ändringar inför säsongens sista hemmamatch i grundserien.
Tommy Salo återtar sin plats i målet, sedan han vilat in Linköping.
- Ingen skugga över Zajkowski, men Salo är vår förste målvakt, säger Kent.
Joakim Lindström som hoppade in i Cloetta Center får en ny chans i spel med tvillingarna Daniel och Henrik Sedin.
- Jocke rörde om bra när han var i spel och var en av få ljusglimtar senast, säger coach Forsberg.
Tidigare i vinter har MODO besegrat HV 71 tre gånger, 3-1 hemma, 5-4 och 5-3 borta.
- Vi siktar förstås på en fjärde raka eftersom vi gärna vill behålla vår fina hemmasvit, säger Kent Forsberg.
Thanks again!
Tommy Salo back between the pipes - Joakim Lindström gets another chance
Kent Forsberg makes some changes in the lineup for the last game at home in the regular season.
Salo will be back in goal after his rest vs Linköping.
- No critics against Zajkowski, but Salo is this team's starter, Kent states.
Joakim Lindström, who jumped in vs Linköping, gets another chance to play with the twins Daniel and Henrik Sedin.
- Lindström played and skated well when he played and was one of few bright spots last game, Kent Forsberg said.
Earlier this winter Modo have defated HV 71 three times, 3-1 at home, 5-4 and 5-3 on the road.
- We aim at the fourth straight, as we want to keep our good streak at home, Kent Forsberg said.
If anyone can please translate this for me, I would really appreciate it. A friend of mine sent this to me wanting to know what it says, and he thinks its an interview with Branko Radivojevic.
Victoria
Han är spelaren som frikostigt skämmer bort sina lagkamrater med att servera smörpass till höger och vänster på silverbricka, men kryddar gärna tillvaron med ett och annat eget mål också.
Två har det blivit hittills, och fler ska det bli är det liksom tänkt.
- Men jag behöver lite mer tid, och lämpligast är väl att vi klarar slutspelsplatsen, ler Branko Radivojevic som känner stor tacksamhet över att ha fått chansen att spela med Luleå Hockey.
- Kanske den bästa ligan i världen numera, säger han. Och det borde han nog ha ett gott hum om, eftersom han efter att ha draftats av Colorado 1999 till **** hittade över Atlanten och avverkade två säsonger i Phoenix Coyotes (2001-03) och gärna därför jämför klimatskillnaderna med Luleå.
- Snö har jag vant mig vid hemma i Slovakien, så det är i sig inget nytt. Men Phoenix är omgiven av öken och det är sommar i princip året om.
I fjol ungefär vid den här tiden tradades han av Philadelphia Flyers tillsammans med två andra spelare i utbyte mot Mike Comrie och innan NHL-konflikten startade hann det bli sammanlagt 174 matcher i den nordamerikanska proffsligan. Till meriterna kan också läggas till två World Cup-turneringar med hemlandet Slovakiens landslag.När Luleå kontaktade honom spelade han med HC Vsetin i tjeckiska ligan, men det blev inte så lång betänketid när han upplystes om att gamle kompisen Jaroslav Obsut redan fanns på plats.
- Egentligen har Obsut spelat en mindre roll än vad jag först trodde, hela laget har varit lätt att lära känna och samtliga spelare och ledare har tagit hand om mig på bästa sätt, säger Branko Radivojevic.
Jodå, en spetsspelare med stort spelsinne och en bra splitvision var precis vad Luleå Hockey behövde, och det är ingen tvekan om att resultaten sakta men säkert börjat peka i rätt riktning efter ankomsten. Men det är ingenting som Branko Radivojevic känner sig ensam ansvarig för.
- Jag har hamnat i ett mycket bra lag, inget snack om den saken. Säsongen kan alltså bli riktigt lång, säger han och ger en antydan om vad han både tror och hoppas på.
- Jag tycker att jag har haft turen att hamna här, och varenda vaken timme på dygnet känns faktiskt riktigt roligt.
Och även om han föredrar sand före snö så är det hockeyn och förhoppningsvis slutspel som lockar mest. Det är bara att kolla in passningsgeniet så förstår nog de flesta att Stefan ”Skuggan” Nilsson har fått en värdig arvtagare.
Can anyone help me out with this Aftonbladet article?
Uppgifter i dag: Salo lägger av
LÄGGER AV? Tommy Salo har spelat sin sista match, uppger Örnsköldsviks Allehanda.
Foto: HÅKAN NORDTRÖM
Karriären kan vara över för Tommy Salo, 34.
Enligt Örnsköldsviks Allehandas nätsajt kommer målvaktsstjärnan säga upp kontraktet med Modo och helt sluta spela.
– Tommy har bokat en träff med mig i morgon. I övrigt vill jag inte kommentera någonting, säger sportchefen Bengt Hedin till sportbladet.se.
Salo, som kom till Modo i höstas, har enligt ÖA bestämt sig för at lämna Modo, stjärnklubben som åkte ur SM-slutspelet redan i kvartsfinalen.
– Jag ska träffa Tommy i morgon. Innan jag hört vad han själv har att säga vill jag inte kommentera de här uppgifterna, säger Bengt Hedin som dock befarar det värsta.
– Jag misstänker att vi då får detta besked, säger Hedin till SR Västernorrland.
Salo bekräftar för TT att han ska träffa Hedin men vill inte säga vad de ska tala om:
– Det får vi se.
Hur resonerar du om framtiden?
– Det tar jag med Bengt imorgon.
Däremot är det helt klart att forwarden Andreas Salomonsson, 31, Modos kanske bäste spelare i SM-slutspelet, säger upp sitt kontrakt.
– Det stämmer. Salomonsson hade den möjligheten och har nu gjort det.
Detta behöver dock inte betyda att han lämnar Modo.
Can anyone help me out with this Aftonbladet article?
Uppgifter i dag: Salo lägger av
LÄGGER AV? Tommy Salo har spelat sin sista match, uppger Örnsköldsviks Allehanda.
Foto: HÅKAN NORDTRÖM
Karriären kan vara över för Tommy Salo, 34.
Enligt Örnsköldsviks Allehandas nätsajt kommer målvaktsstjärnan säga upp kontraktet med Modo och helt sluta spela.
– Tommy har bokat en träff med mig i morgon. I övrigt vill jag inte kommentera någonting, säger sportchefen Bengt Hedin till sportbladet.se.
Salo, som kom till Modo i höstas, har enligt ÖA bestämt sig för at lämna Modo, stjärnklubben som åkte ur SM-slutspelet redan i kvartsfinalen.
– Jag ska träffa Tommy i morgon. Innan jag hört vad han själv har att säga vill jag inte kommentera de här uppgifterna, säger Bengt Hedin som dock befarar det värsta.
– Jag misstänker att vi då får detta besked, säger Hedin till SR Västernorrland.
Salo bekräftar för TT att han ska träffa Hedin men vill inte säga vad de ska tala om:
– Det får vi se.
Hur resonerar du om framtiden?
– Det tar jag med Bengt imorgon.
Däremot är det helt klart att forwarden Andreas Salomonsson, 31, Modos kanske bäste spelare i SM-slutspelet, säger upp sitt kontrakt.
– Det stämmer. Salomonsson hade den möjligheten och har nu gjort det.
Detta behöver dock inte betyda att han lämnar Modo.
Thanks in advance!
Basiclly it says that Salo will retire and that Andreas Salomonsson might leave Modo, nothing offical yet though.
Thanks, Bonde, much appreciated. Too bad things couldn't have ended with that game 5 shutout rather than the game 6 loss, but c'est la vie. Probably be some official announcement soon, I'd imagine, but for now we can rely on that bastion of journalistic integrity Aftonbladet... Thanks again for the translation!
A big fight has broken loose between Tommy Salo and Modo Hockey. The cause is that Salo last season broke a two year contract with the team because he felt he was finished as an artist.
Now, the retired hockey player has started to negotiate with Frölunda.
- I've been honest the whole time, says Tommy Salo about the deal.
An honesty Modo's director of sports Bengt Hedin doesn't think much of.
- He got a green light to break the two year contract with us because he couldn't support himself playing hockey anymore. We will not accept getting nothing out of this, he says.
Bengt Hedin feels very surprised by Tommy Salo's behaviour and demands that Frölunda shall compensate Modo economically because the world famous goalie is registred with the team till 2006.
- I can see why Modo are upset, but I moved to Gothenburg and the hockey abstinence became stronger, says Tommy Salo about why he's strongly considering a record early comeback.